oppie2

Delftse Watersport Vereniging

logodwsv-med
nasb2

De eerste jaren.

Onze vereniging begon in 1934 als onderafdeling van de Nederlandse Arbeiders Sport Bond (N.A.S.B.). Deze afdeling hield zich bezig met de kanosport. Ook het bouwen van kano's was één van de activiteiten.

Aanvankelijk vonden de activiteiten plaats in en rond een loods aan de Aschvest in Delft. Er werden wedstrijden gevaren en toertochten georganiseerd. In het weekend werd richting de Bommeer gevaren. Er werd dan gekampeerd op het landje bij het Jachthuis van de familie van Dijk.

Tot de oorlog werd onder de naam N.A.S.B. fanatiek gevaren. Ook op nationale wedstrijdbanen deden we ons gelden. Later, tijdens de bezetting, kwam de N.A.S.B. op de lijst van verboden organisaties te staan en hoewel de oorlog het bestaan van de vereniging ernstig bedreigde, was hij wel de oorzaak van de keuze voor een algemenere naam: De Delftse WaterSport Vereniging was een feit.


16m2-oud

Na de oorlog.

De nadruk komt meer op de zeilsport te liggen. Ook nu worden boten vaak eigenhandig gebouwd.

Tochten naar en wedstrijden op De Kaag staan op het programma. Ook op onze eigen "Vlietlanden" wordt verbeten strijd geleverd o.a. tegen WSV de Bommeer uit Vlaardingen.

Een krantenartikel uit 1969 doet melding van gemengde zeilwedstrijden op Bommeer / Boonervliet met deelname van Topklasse, Schakelklasse, Spankerklasse, Vrijheidsklasse, 16m2-klasse en Valkenklasse.

Aardig om te vermelden is dat nog een flink aantal schepen uit deze klassen te vinden is in onze haven. Vaak minutieus onderhouden door liefhebbers die niets moeten hebben van alle polyester en andere "tupperware".


DWSV tot nu.

 

Door de jaren heen is onze vereniging uitgegroeid tot een watersportclub met veel diversiteit. Kano's zijn er nog steeds (met een veilige plek in de loods). De mooie houten zeilschepen worden gekoesterd, maar ook moderne zeil- en motorboten bevolken onze haven en ligplaatsfaciliteiten. De uitbreiding van het vaargebied met de Foppenplas in 1993 heeft de aantrekkelijkheid sterk vergroot.

In Delft, aan de buitenwatersloot, hebben we stallingsfaciliteiten, buiten en in een loods. Daarbij een moderne installatie om ook zwaardere schepen te kunnen hijsen en verplaatsen. Een belangrijk onderdeel is de gezellige kantine die na de werkzaamheden uitnodigt tot een drankje en stoere verhalen.

In Maasland hebben we dezelfde facilteiten voor schepen tot 1 ton en natuurlijk de haven met 170 ligplaatsen. Van deze haven zijn in de zomer van 2017 de steigers vernieuwd, waarmee we weer jaren vooruit kunnen.

gebied

De locatie vanuit de lucht met links de Foppenplas en rechts het Bommeer.

haven

De haven in Maasland.

delft

De locatie Delft aan de Buitenwatersloot.

nieuwe-steigers

Nieuwe steigers.